Съдържание:
Закон за Енергетиката
глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
чл. 1. (3 исторически промени, доп. - ДВ-11 от 02.02.2023) Този закон урежда обществените отношения, свързани с осъществяването на дейностите по производство, внос и износ, пренос, разпределение, съхранение на електрическа и топлинна енергия и природен газ, пренос на нефт и нефтопродукти по тръбопроводи, търговия с електрическа и топлинна енергия и природен газ, както и правомощията на държавните органи по определянето на енергийната политика, регулирането и контрола.
чл. 2. (1) Основните цели на този закон са създаване на предпоставки за:
1. качествено и сигурно задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия и природен газ;
2. енергийно развитие и енергийна сигурност на страната при ефективно използване на енергията и енергийните ресурси;
3. създаване и развитие на конкурентен и финансово стабилен енергиен пазар;
4. енергийни доставки при минимални разходи;
5. (отм. - ДВ-49 от 19.06.2007)
6. насърчаване на комбинираното производство на електрическа и топлинна енергия;
7. (2 исторически промени, изм. - ДВ-11 от 02.02.2023) развитие на инфраструктури за пренос, разпределение и съхранение на електрическа енергия и природен газ и за пренос на нефт или нефтопродукти на територията на страната и през нея;
8. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) развитие на трансграничната търговия с енергия и природен газ;
9. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) участие на потребителите на пазара на енергия;
10. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) инвестиции в променливо и гъвкаво производство на енергия;
11. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) съхранение на енергия;
12. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) въвеждане на нови междусистемни електропроводи между държавите членки, като се вземат предвид целите за междусистемна електроенергийна свързаност, съгласно чл. 4, буква "г", т. 1 от Регламент (ЕС) 2018/1999 на Европейския парламент и на Съвета от 11 декември 2018 г. относно управлението на Енергийния съюз и на действията в областта на климата, за изменение на регламенти (ЕО) № 663/2009 и (ЕО) № 715/2009 на Европейския парламент и на Съвета, директиви 94/22/ЕО, 98/70/ЕО, 2009/31/ЕО, 2009/73/ЕО, 2010/31/ЕС, 2012/27/ЕС и 2013/30/ЕС на Европейския парламент и на Съвета, директиви 2009/119/ЕО и (ЕС) 2015/652 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕС) № 525/2013 на Европейския парламент и на Съвета (ОВ, L 328/1 от 21 декември 2018 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2018/1999";
13. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) отпадане на неоправдани пречки на вътрешния пазар на електрическа енергия и природен газ по отношение на навлизането на пазара, извършването на дейност и излизането от пазара;
14. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) осигуряване на еднакви условия на конкуренция, при които електроенергийните предприятия са подчинени на прозрачни, пропорционални и недискриминационни правила, такси и третиране, по-специално в областта на задължението за балансиране, достъпа до пазари на едро, достъпа до данни, процедурите за смяна и режимите на фактуриране, а когато е приложимо - и при лицензирането;
15. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) гарантиране, че участниците на пазара от трети държави, когато извършват дейност в рамките на вътрешния пазар на електрическа енергия, отговарят на изискванията на приложимото законодателство на Европейския съюз;
16. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) достъпни и прозрачни цени и разходи за енергия за потребителите.
(2) (2 исторически промени, доп. - ДВ-11 от 02.02.2023) Производството, вносът, износът, преносът, разпределението, съхранението и търговията с електрическа и топлинна енергия, природен газ, нефт и нефтопродукти се извършват при гарантиране защитата на живота и здравето на гражданите, собствеността, околната среда, сигурността на доставките, интересите на потребителите и националните интереси.
глава втора
ЕНЕРГИЙНА ПОЛИТИКА
раздел I
Държавно управление в енергетиката
чл. 3. (изм. - ДВ-103 от 29.12.2009) (1) Държавната политика в енергетиката се осъществява чрез Народното събрание и Министерския съвет.
(2) (изм. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Народното събрание приема Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България по предложение на Министерския съвет, с която се определят основните цели, етапи, средства и методи за развитие на енергетиката.
(3) (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) Министерският съвет одобрява Интегриран план в областта на енергетиката и климата на Република България и актуализации на плана в съответствие с Регламент (ЕС) 2018/1999 по предложение на министъра на енергетиката и министъра на околната среда и водите.
(4) (1 историческа промяна, предишна ал. 3, доп. - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) Министерският съвет ръководи енергетиката на страната в съответствие с приетата от Народното събрание стратегия и действащия Интегриран план в областта на енергетиката и климата на Република България.
чл. 4. (1) (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Енергийната политика на страната се провежда от министъра на енергетиката.
(2) (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Министърът на енергетиката:
1. (2 исторически промени, доп. - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) разработва в съответствие с плана по т. 9 и внася за одобряване от Министерския съвет Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България;
2. приема краткосрочни, средносрочни и дългосрочни общи прогнозни енергийни баланси на страната в съответствие с приетата стратегия;
3. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) внася за утвърждаване от Министерския съвет списък на стратегическите обекти от национално значение в енергетиката в т.ч. и тези, добиващи местни твърди горива;
4. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) определя със заповед задължителни показатели за степента на надеждност на снабдяването с електрическа енергия, както и мерки за покриването им;
4а. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-41 от 21.05.2019, в сила от 21.05.2019) е компетентен орган по въпросите за сигурността на доставките на природен газ по смисъла на Регламент (ЕС) 2017/1938 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2017 г. относно мерките за гарантиране на сигурността на доставките на газ и за отмяна на Регламент (ЕС) № 994/2010 (ОВ, L 280/1 от 28 октомври 2017 г.), наричан по-нататък "Регламент (ЕС) 2017/1938";
4б. (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) е компетентен орган за изпълнението на Регламент (ЕС) 2019/941 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юни 2019 г. за готовност за справяне с рискове в електроенергийния сектор и за отмяна на Директива 2005/89/ЕО (ОВ, L 158/1 от 14 юни 2019 г.);
5. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) определя необходимите нови мощности за производство на електрическа енергия и обнародва описа на необходимите нови мощности в "Държавен вестник";
6. внася за утвърждаване от Министерския съвет опис на нови обособени територии за разпределение на природен газ и за изменение на съществуващи обособени територии за разпределение на природен газ, за които не е издадена лицензия, и го обнародва в "Държавен вестник";
7. одобрява програми и стратегии за преструктуриране в енергетиката;
8. (отм. - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 01.07.2024)
9. (1 историческа промяна, нова - ДВ-86 от 13.10.2023, в сила от 13.10.2023) разработва съвместно с министъра на околната среда и водите и внася за одобрение от Министерския съвет Интегриран план в областта на енергетиката и климата на Република България;
10. (2 исторически промени, нова - ДВ-86 от 13.10.2023, в сила от 13.10.2023) одобрява планове на топлопреносните предприятия за развитие на районните отоплителни или охладителни системи и превръщането им в ефективни районни отоплителни или охладителни системи;
11. (4 исторически промени, изм. - ДВ-35 от 15.05.2015, в сила от 15.05.2015) изготвя и внася за одобрение от Министерския съвет:
а) всеобхватна оценка на потенциала за прилагане на високоефективното комбинирано производство на топлинна и електрическа енергия и на ефективни районни отоплителни и охладителни системи;
б) анализ на разходите и ползите като част от всеобхватната оценка по буква "а", който обхваща оценка на програми по чл. 6, ал. 1 и проекти за установяване на икономически най-ефективната и изгодна възможност за отопление или охлаждане; анализът може да е част от екологичната оценка на програмата и на проектите, ако такива се предвиждат;
в) анализ на националния потенциал като част от всеобхватната оценка по буква "а" и оценка на постигнатия напредък от увеличаване дела на високоефективното комбинирано производство в брутното потребление на електрическа енергия;
г) мерки за развитие на ефективна отоплителна и охладителна инфраструктура и/или за подпомагане на развитието на високоефективно комбинирано производство на енергия и използване на топлинна и охладителна енергия, генерирани на базата на отпадна топлина и възобновяеми енергийни източници, в съответствие с оценката и анализа по букви "а", "б" и "в";
12. прави предложения за създаване и съхраняване на държавни резерви и военновременни запаси в енергетиката;
13. утвърждава нормативи за резервите на горива, необходими за сигурно енергоснабдяване;
14. (прилага се до 31.12.2005 г., изм. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) е администратор на държавни помощи и минимални помощи в областта на енергетиката;
15. осъществява контрол в предвидените от този закон случаи;
16. (изм. - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) дава разрешение за търсене и проучване на енергийни ресурси и организира дейността по предоставяне на концесии за добив на енергийни ресурси;
17. ежегодно издава бюлетин за състоянието и развитието на енергетиката;
18. формира и провежда държавна политика, свързана с дейностите по пренос на нефт и нефтопродукти чрез тръбопроводи за пренос на и през територията на страната;
18а. (1 историческа промяна, изм. и доп. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) представлява държавата в отношенията с други държави, както и с търговски дружества по всички въпроси, свързани с прилагането на Договора към Енергийната харта и с реализацията на проекти за изграждане на транснационални инфраструктури за пренос на електрическа енергия, природен газ и нефт и за интегриране на националния пазар на електрическа енергия и природен газ на регионално равнище;
18б. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) предоставя на компетентните институции на Европейския съюз информацията, предвидена в правото на Европейския съюз;
18в. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) в съответствие с правомощията си отправя до компетентните институции на Европейския съюз искания и уведомления за предоставяне на временно освобождаване от прилагането на разпоредби от правото на Европейския съюз и преходни периоди в областта на енергетиката в случаите, предвидени в правото на Европейския съюз;
18г. (нова - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) организира и контролира изпълнението на Националния план за инвестиции за периода 2013 - 2020 г. и представя на Европейската комисия считано от 2014 г. ежегодно до 31 януари обобщен доклад за неговото изпълнение въз основа на докладите на енергийните предприятия, за които възникват задължения съгласно този план;
18д. (нова - ДВ-25 от 20.03.2020) след одобрение от Европейската комисия на Националната рамка за инвестиции за периода 2021 - 2030 г. организира и контролира нейното изпълнение при условия и по ред, определени с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на енергетиката;
19. издава предвидените в закона подзаконови нормативни актове съобразно своята компетентност;
20. представлява Република България в международни организации в областта на енергетиката;
21. (нова - ДВ-17 от 06.03.2015, в сила от 06.03.2015 (*), доп. - ДВ, бр. 38 от 2018 г., в сила от 08.05.2018 г.) издава съвместно с министъра на финансите и министъра на икономиката наредба за намаляване на тежестта, свързана с разходите за енергия от възобновяеми източници и от високоефективно комбинирано производство на електрическа и топлинна енергия, съгласно Насоките относно държавната помощ за опазване на околната среда и за енергетика за периода 2014 - 2020 г. (ОВ, С 200/1 от 28 юни 2014 г.);
22. (нова - ДВ-56 от 24.07.2015, в сила от 24.07.2015) издава наредба за публично оповестяване и оптимизиране на разходите на търговските дружества с 50 и над 50 на сто държавно или общинско участие в капитала, съвместно с принципала на дружествата, извършващи дейности по този закон;
23. (1 историческа промяна, предишна т. 22 - ДВ-56 от 24.07.2015, в сила от 24.07.2015) има и други правомощия, възложени му с други нормативни актове.
(3) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Приетата от Народното събрание стратегия по чл. 3, ал. 2 се обнародва в "Държавен вестник".
(4) (нова - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Компетентните органи предоставят на министъра на енергетиката необходимата информация с оглед правомощията му по ал. 2, т. 14.
(5) (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) Министърът на икономиката и индустрията, министърът на регионалното развитие и благоустройството, министърът на транспорта и съобщенията, министърът на земеделието и храните, министърът на вътрешните работи, министърът на финансите, министърът на външните работи, министърът на здравеопазването и министърът на културата съдействат на министъра на енергетиката и министъра на околната среда и водите при изготвянето на плановете и докладите по ал. 2, т. 9 и им предоставят необходимата информация.
чл. 5. (1) (4 исторически промени, доп. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Списъкът по чл. 4, ал. 2, т. 3 на стратегическите обекти от национално значение в енергетиката и хидроенергийните системи, които са част от тях, с актуална оценка на състоянието и рисковете, свързани с икономическото им състояние и сигурността на експлоатация се съставя ежегодно в Министерството на енергетиката и се внася от министъра на енергетиката за утвърждаване от Министерския съвет.
(2) Лицата, извършващи дейност по този закон чрез обекти, включени в списъка по ал. 1, се ползват със защита, която включва:
1. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) организиране и контрол на физическа защита (охрана) на обекти, осъществявана от органите на Министерството на вътрешните работи или от лица, осъществяващи дейност по реда на Закона за частната охранителна дейност;
2. информационна закрила, осъществявана чрез административни, организационни и технически мерки.
(3) Защитата по ал. 2 е за сметка на лицата, извършващи дейност по този закон чрез обекти, включени в списъка по ал. 1.
(4) (4 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Лицата, извършващи дейност по този закон чрез обекти, включени в списъка по ал. 1, осъществяват дейности и мероприятия за работа при бедствия и във военно време, възложени им от министъра на енергетиката.
чл. 6. (1) Кметовете на общини изискват от енергийните предприятия на територията на общината прогнози за развитие на потреблението на електрическа и топлинна енергия и природен газ, програми и планове за енергоснабдяване, топлоснабдяване и газоснабдяване.
(2) Кметовете на общини по предложение на енергийните предприятия задължително предвиждат в общите и подробните устройствени планове благоустройствени работи, необходими за изпълнение на програмите и плановете по ал. 1.
(3) (изм. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Кметовете на общини осигуряват изграждането, експлоатацията, поддържането и развитието на мрежите и съоръженията за външно осветление на територията на общината за имоти - общинска собственост.
чл. 7. (1) (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) При провеждането на държавната политика в областта на енергетиката министърът на енергетиката може да се подпомага от браншовите камари и организации на енергетиците и на такива, добиващи енергийни ресурси.
(2) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Работодателите в енергетиката могат да създават и да членуват в браншови камари и организации на енергетиците и на такива, добиващи енергийни ресурси.
(3) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Браншовите камари и организации на енергетиците и на такива, добиващи енергийни ресурси се регистрират при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
(4) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Браншовите камари и организации на енергетиците и на такива, добиващи енергийни ресурси:
1. имат за цел представителство и защита на общите интереси на своите членове;
2. могат да преговарят със синдикатите по въпроси от взаимен интерес и да са страна при подписването на браншови колективен трудов договор;
3. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) разработват правила за добрите производствени практики, модели на системи за анализ на опасностите при производството на енергия и/или добива на енергийни ресурси, както и други професионални изисквания;
4. участват в разработването на стратегии, анализи, програми и становища за развитие на бранша и съдействат за тяхното изпълнение;
5. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) създават база данни за експерти в бранша за оказване на съдействие на производителите на енергия и на тези, добиващи енергийни ресурси, както и на държавните органи;
6. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) разработват етичен кодекс, регламентиращ професионалната етика в бранша и недопускане на нелоялна конкуренция между производителите на енергия и на тези, добиващи енергийни ресурси;
7. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) информират компетентните органи за извършени нарушения при производството и търговията с енергия и/или добива на енергийни ресурси и природен газ;
8. дават становище по промени в нормативните актове за съответния бранш;
9. организират и провеждат професионално обучение;
10. изпълняват и други функции, възложени им със закон.
(5) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Държавните органи и органите на браншовите камари и организации на енергетиците си сътрудничат и взаимно се информират за установени нарушения при производството и/или търговията с енергия и/или добива на енергийни ресурси и природен газ.
(6) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Държавните органи, институции и ведомства, органите на местното самоуправление и местната администрация оказват съдействие и предоставят информация на браншовите камари и организации на енергетиците и на такива, добиващи енергийни ресурси, необходима за осъществяване на функциите им, предвидени по този закон.
чл. 7а. (1 историческа промяна, нов - ДВ-20 от 28.02.2013, в сила от 28.02.2013) (1) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) За защита интересите на потребителите към министъра на енергетиката се създава Обществен съвет като консултативно звено за решаване на проблеми от специалната компетентност на министъра, определена в този закон.
(2) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) В състава на Обществения съвет по ал. 1 се включват представители на Министерството на енергетиката, потребителски сдружения, научни съюзи, синдикални организации и юридически лица с нестопанска цел.
(3) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Общественият съвет по ал. 1 се създава със заповед на министъра на енергетиката.
(4) Със заповедта по ал. 3 се определят въпросите, които Общественият съвет разглежда, както и условията и редът за осъществяване на неговата дейност.
раздел II
Енергийно прогнозиране и планиране
чл. 8. (1) (4 исторически промени, изм. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България се разработва от министъра на енергетиката.
(2) (5 исторически промени, изм. и доп. - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) Министерството на енергетиката изготвя програми и стратегии за преструктуриране в енергетиката въз основа на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България и Интегрирания план в областта на енергетиката и климата на Република България, които се одобряват от министъра на енергетиката. Приватизацията на търговските дружества в енергетиката се извършва в съответствие с одобрените от министъра на енергетиката програми и стратегии за преструктуриране в енергетиката.
(3) Общите прогнозни енергийни баланси са краткосрочни, средносрочни и дългосрочни. Те се изготвят на базата на:
1. (изм. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) прогнози, проучвания и планове на предприятия, които осъществяват дейности по добив, преработка, преобразуване, пренос и разпределение на енергийни ресурси и енергия;
2. информация от общите констативни енергийни баланси;
3. информация от Националния статистически институт.
(4) (4 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Министърът на енергетиката определя необходимите нови мощности за производство на електрическа енергия по чл. 4, ал. 2, т. 5 в интерес на сигурността на снабдяването с електрическа енергия, за изпълнение на задълженията за дял на енергията от възобновяеми източници в брутното крайно потребление на енергия, както и в интерес на опазването на околната среда и насърчаването на нови технологии, когато посредством пазарните механизми за инвестиции тези цели не могат да бъдат осигурени, въз основа на:
1. общите прогнозни енергийни баланси;
2. задължителните показатели за степента на надеждност на снабдяването с електрическа енергия;
3. десетгодишния план за развитие на електропреносната мрежа;
4. (отм. - ДВ-86 от 13.10.2023, в сила от 13.10.2023)
(5) (5 исторически промени, изм. - ДВ-38 от 08.05.2018, в сила от 08.05.2018) Министърът на енергетиката провежда енергийна политика, насочена към енергийно развитие на страната при ефективно използване на енергията и енергийните ресурси и задоволяване потребностите на обществото от електрическа и топлинна енергия, природен газ, нефтопродукти и твърди горива въз основа на общите прогнозни енергийни баланси и в съответствие с приетата от Народното събрание Стратегия за устойчиво енергийно развитие на Република България.
(6) (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Министърът на енергетиката извършва наблюдение върху сигурността на снабдяването и публикува предвидените и предприетите мерки, резултатите от наблюдението и насоките на енергийната политика в бюлетина по чл. 4, ал. 2, т. 17, както и на страницата на Министерството на енергетиката в Интернет.
(7) (нова - ДВ-96 от 17.11.2023, в сила от 17.11.2023) Министърът на труда и социалната политика съвместно с министъра на енергетиката и министъра на регионалното развитие и благоустройството изготвя дългосрочна програма за намаляване на енергийната бедност въз основа на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България, Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване 2030, Националната жилищна стратегия 2018 - 2030 г. и Дългосрочната стратегия за обновяване на националния сграден фонд от жилищни и нежилищни сгради до 2050 г. Програмата съдържа цялостен пакет от мерки за постигане на цел до 2050 г., междинни цели до 2030 и 2040 г., изискване за оценка на въздействието на мерките и постигнатия напредък на всеки 5 години.
чл. 9. (1) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Предприятията, които осъществяват дейности по добив на енергийни ресурси, преработка и търговия с горива, преобразуване, пренос, разпределение и търговия с енергия и природен газ:
1. (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) извършват проучвания и анализи, разработват краткосрочни, средносрочни и дългосрочни прогнози за добива на енергийни ресурси, преработката и търговията с горива и енергия и приемат съответните планове за тяхното осигуряване;
2. (4 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) изготвят най-малко веднъж на две години и представят на министъра на енергетиката планове за рехабилитация, за предприемане на мерки за подобряване ефективността на съществуващите производствени мощности и мрежи, за изграждане при минимални разходи на нови мощности и мрежи и информация за инвестиционните проекти в изпълнение на Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 833/2010 на Комисията от 21 септември 2010 г. за прилагане на Регламент (ЕС, ЕВРАТОМ) № 617/2010 на Съвета относно съобщаването на Комисията на инвестиционни проекти за енергийна инфраструктура в Европейския съюз (ОВ, L 248/36 от 22 септември 2010 г.). Плановете се придружават от технико-икономически, финансов и екологичен анализ и варианти за енергоспестяване.
(2) (доп. - ДВ-74 от 08.09.2006, в сила от 08.09.2006) Прогнозите по ал. 1, заедно със съответната отчетна информация и с изготвените предварителни проучвания и списък на необходимите нови производствени мощности и мрежи и обекти за съхранение на природен газ, се представят, както следва:
1. (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) на министъра на енергетиката;
2. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-17 от 06.03.2015, в сила от 06.03.2015) на Комисията за енергийно и водно регулиране;
3. на кметовете на съответните общини за изпълнение на задълженията по чл. 6;
4. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) на операторите на преносни мрежи;
5. (изм. - ДВ-54 от 17.07.2012, в сила от 17.07.2012) на операторите на разпределителни мрежи.
(3) (3 исторически промени, изм. - ДВ-14 от 20.02.2015) Съдържанието, структурата, условията и редът за представяне на информацията по ал. 1 и 2 се определят с наредба на министъра на енергетиката.
(4) (5 исторически промени, изм. - ДВ-17 от 06.03.2015, в сила от 06.03.2015) Съдържанието, структурата, условията и редът за представяне на информацията по чл. 4, ал. 2, т. 18б и 18г и по чл. 21, ал. 1, т. 7, 24, 26 и 27 се определят с наредба на Министерския съвет по предложение на министъра на енергетиката и на Комисията за енергийно и водно регулиране.
глава трета
РЕГУЛИРАНЕ НА ДЕЙНОСТИТЕ В ЕНЕРГЕТИКАТА