Съдържание:
Регламент за Класификация на Териториалните Единици за Статистически Цели - 1059/2003
(Регламент (ЕО) № 1059/2003 на Европейския Парламент и на Съвета за Установяване на Обща Класификация на Териториалните Единици за Статистически Цели (NUTS))
ЕВРОПЕЙСКИЯТ ПАРЛАМЕНТ И СЪВЕТЪТ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ,
като взеха предвид Договора за създаване на Европейската общност, и по-специално член 285 от него,
като взеха предвид предложението на Комисията [1],
като взеха предвид становището на Европейския икономически и социален комитет [2],
като взеха предвид становището на Комитета на регионите [3],
в съответствие с процедурата, предвидена в член 251 от Договора [4],
като имат предвид, че:
СЪОБРАЖЕНИЯ за Приемане на Регламент 1059/2003:
(1) Потребителите на статистиката посочват нарастваща потребност от хармонизиране, за да се получават сравними данни в целия Европейски съюз. За да функционира вътрешният пазар се нуждае от статистически стандарти, приложими при събирането, предаването и публикуването на националната статистика и статистиката на Общността, така че субектите в общия пазар да получават сравними статистически данни. В този контекст, класификациите са важен инструмент за събиране, съставяне и разпространение на сравнима статистика.
(2) Регионалната статистика е крайъгълният камък на европейската статистическа система. Тя се използва за редица цели. В продължение на много години европейската регионална статистика се събираше, съставяше и разпространяваше на основата на обща регионална класификация, под наименованието „Номенклатура на териториалните единици за статистически цели“ (наричана оттук нататък NUTS). Сега е необходимо тази регионална класификация да се фиксира в законова рамка и да се определят ясни правила за бъдещи промени в тази класификация. Класификацията по NUTS не трябва да изключва съществуването на други подразделения и класификации.
(3) В съответствие с това, цялата статистика на държавите-членки, предавана на Комисията, разпределена по териториални единици, трябва да използва класификацията по NUTS, там където това е приложимо.
(4) В анализите си и разпространението им, там където това е приложимо, Комисията трябва да използва класификацията по NUTS за цялата статистика, класифицирана по териториални единици.
(5) Необходими са различни нива за регионалната статистика в зависимост от целта на тази статистика на национално и европейско ниво. Подходящо е да има най-малко три подробни йерархични нива в европейската регионална класификация по NUTS. Държавите-членки могат да имат допълнителни подробни нива по NUTS когато смятат, че това е необходимо.
(6) Информацията относно настоящия състав на регионите от ниво 3 по NUTS е необходима за правилното администриране на класификацията по NUTS и по тази причина редовно трябва да се предава на Комисията.
(7) Необходими са обективни критерии за дефиниране на регионите, за да се гарантира безпристрастност, когато се съставя и използва регионалната статистика.
(8) Потребителите на регионалната статистика се нуждаят от стабилност на номенклатурата във времето. Следователно, класификацията по NUTS не трябва да се изменя прекалено често. Настоящият регламент ще осигури по-голяма стабилност на правилата във времето.
(9) Сравнимостта на регионалната статистика изисква регионите да бъдат със сравними мащаби по отношение на населението. За да се постигне тази цел, измененията на класификацията по NUTS трябва да направят регионалната структура по-хомогенна в смисъл на брой на населението.
(10) Трябва да се отчита действителното политическо, административно и институционално положение. Неадминистративните единици трябва да отразяват икономическите, социалните, културните, географските условия или условията на околната среда.
(11) Трябва да се прави позоваване на определението за „население“, на което се основава класификацията.
(12) Класификацията по NUTS е ограничена до икономическата територия на държавите членки и не предоставя цялостно покритие на територията, за която е валиден Договорът за създаване на Европейската общност. По тази причина, използването ѝ за цели на Общността трябва да бъде преценявано за всеки отделен случай. Икономическата територия на всяка страна, така както е определена в Решение 91/450/ЕЕС на Комисията [5] включва и извънрегионална територия, състояща се от части от икономическата територия, които не могат да се причислят към определен регион (въздушно пространство, териториални води и континенталния шелф, териториални анклави, по-специално посолства, консулства и военни бази, и залежи от петрол, природен газ и други в международни води, извън континенталния шелф, разработвани от местни жители). Класификацията по NUTS също трябва да предоставя възможност за статистика за тази извънрегионална територия.
(13) Измененията на класификацията по NUTS ще изискват непосредствени консултации с държавите-членки.
(14) Тъй като целта на предложеното действие, а именно хармонизацията на регионалната статистика, не може да бъде постигната в достатъчна степен от държавите членки и по тази причина може да бъде постигната по-добре на нивото на Общността, Общността може да приеме мерки, в съответствие с принципа на субсидиарността, така както се предвижда в член 5 от Договора. В съответствие с принципа на пропорционалността, както се предвижда в този член, настоящият регламент не излиза извън това, което е необходимо, за да се постигне тази цел.
(15) Класификацията по NUTS, предвидена в настоящия регламент трябва да замени „Номенклатурата на териториалните единици за статистически цели (NUTS)“, определяна до днес от Статистическата служба на Европейските общности в сътрудничество с националните статистически институти. Вследствие на това, всяко позоваване на „Номенклатурата на териториалните единици за статистически цели (NUTS)“ в актове на Общността сега трябва да се приема като позоваване на класификацията по NUTS, определена в настоящия регламент.
(16) Регламент (ЕО) № 322/97 на Съвета от 17 февруари 1997 г. относно статистиката на Общността [6] представлява еталонната рамка за разпоредбите на настоящия регламент.
(17) Мерките, необходими за изпълнението на настоящия регламент трябва да бъдат приети в съответствие с Решение 1999/468/ЕО на Съвета от 28 юни 1999 г., относно установяването на процедурите за упражняване на изпълнителните правомощия, предоставени на Комисията [7].
(18) Статистическият програмен комитет, създаден с Решение 89/382/ЕИО, Евратом на Съвета [8] беше консултиран в съответствие с член 3 от него,
ПРИЕХА НАСТОЯЩИЯ РЕГЛАМЕНТ:
Член 1 (зам. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Предмет
1. С настоящия регламент се установява обща статистическа класификация на териториалните единици (NUTS), за да се позволи събирането, съставянето и разпространението на европейска статистика на различните териториални нива на Съюза.
2. Класификацията NUTS е представена в приложение I.
3. Местните административни единици (LAU), посочени в член 4, допълват класификацията NUTS.
4. Статистическите координатни мрежи, посочени в член 4а, допълват класификацията NUTS. Тези статистически координатни мрежи се използват за изчисляване на основани на населението териториални типологии.
5. Териториалните типологии на Съюза, посочени в член 4б, допълват класификацията NUTS чрез разпределяне на видовете за териториалните единици.
Член 2
Структура
1. Класификацията NUTS подразделя икономическата територия на държавите-членки, както е определена в Решение 91/450/ЕИО, на териториални единици. Тя дава на всяка териториална единица конкретен код и наименование.
2. Класификацията NUTS е йерархична. Тя подразделя всяка държава-членка на териториални единици NUTS ниво 1, като всяка една се подразделя на териториални единици NUTS ниво 2, като всяка една от тях на свой ред се подразделя на териториални единици NUTS ниво 3.
3. Една конкретна териториална единица обаче може да се класифицира на няколко NUTS нива.
4. На едно и също NUTS ниво, две различни териториални единици в една и съща държава-членка не могат да бъдат идентифицирани с едно и също име. Ако две териториални единици в различни държави-членки имат едно и също име, към наименованията на териториалните единици се добавя идентификационния код на страната.
5. (зал. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Член 3
Критерии за класификация
1. Съществуващи административни единици в рамките на държавите членки представляват първият критерий, използван за дефинирането на териториални единици. За тази цел „административна единица“ означава географска единица с административни пълномощия, която има властта да взима административни или политически решения за областта в границите на правната и институционална рамка на държавата-членка.
2. За да се установи подходящото ниво NUTS, в което трябва да се класифицира определен клас от административни единици в една държава-членка, средният мащаб на този клас административни единици в държавата-членка трябва да бъде в рамките на следните прагове на брой на населението:
Ниво | Минимум | Максимум |
NUTS 1 | 3 милиона | 7 милиона |
NUTS 2 | 800 000 | 3 милиона |
NUTS 3 | 150 000 | 800 000 |
Ако населението на цялата държава-членка е под минималния праг за дадено ниво NUTS, цялата държава-членка е една териториална единица NUTS за това ниво.
3. За целите на настоящия регламент населението на една териториална единица се състои от онези хора, които имат своето местожителство в този район.
4. (1 историческа промяна, изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018) Съществуващите административни единици, използвани за класификацията NUTS, са посочени в приложение II. На Комисията се предоставя правомощието да приема делегирани актове в съответствие с член 7а за изменение на приложение II въз основа на промените в административните единици, които са ѝ съобщени от съответната държава членка в съответствие с член 5, параграф 1.
5. Ако за дадено ниво от класификацията NUTS в една държава-членка не съществуват административни единици с подходящ мащаб, в съответствие с критериите, определени в параграф 2, това ниво NUTS се съставя чрез обединяване на подходящ брой съществуващи по-малки съседни административни единици. При това обединяване трябва да се взимат предвид такива подходящи критерии като географски, социално-икономически, културни условия или условия на околната среда.
Получените обединени единици оттук нататък трябва да се наричат „неадминистративни единици“. Мащабът на неадминистративните единици в една държава-членка за дадено NUTS ниво трябва да бъде в рамките на праговете за брой на населението, посочени в параграф 2.
(1 историческа промяна, изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018) Някои неадминистративни единици обаче могат да се отклоняват от тези прагове поради определени географски, социално-икономически, исторически, културни или екологични условия, особено на островите или в най-отдалечените региони..
Член 4
Елементи на NUTS
1. (изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017 – в сила от 18.01.2018, виж съображения) Във всяка държава членка местните административни единици (LAU) подразделят ниво 3 по NUTS на едно или две допълнителни нива териториални единици. Най-малко едно от нивата LAU трябва да е административна единица, определена в член 3, параграф 1 и посочена в приложение III. На Комисията се предоставя правомощието да приема делегирани актове в съответствие с член 7а за изменение на списъка на LAU в приложение III въз основа на промените в административните единици, които са ѝ съобщени от съответната държава членка в съответствие с член 5, параграф 1
2. (изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017 – в сила от 18.01.2018, виж съображения) В рамките на първите шест месеца от всяка година държавите членки предават на Комисията (Евростат) списъка на LAU, актуален към 31 декември на предходната година, като посочват всякакви промени и региона на ниво 3 по NUTS, към който принадлежат местните административни единици. За тази цел те използват поискания от Комисията (Евростат) електронен формат на данните.
3. (нов. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017 – в сила от 18.01.2018, виж съображения) До 31 декември всяка година Комисията (Евростат) публикува списъка на LAU в специален раздел на своя уебсайт.
Член 4а (нов. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Статистически координатни мрежи
Комисията (Евростат) поддържа и публикува в специален раздел на своя уебсайт система от статистически координатни мрежи на равнището на Съюза. Статистическите координатни мрежи трябва да отговарят на спецификациите, определени в Регламент (ЕС) № 1089/2010 на Комисията (*1).
Член 4б (нов. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Териториални типологии на Съюза
1. Комисията (Евростат) поддържа и публикува в специален раздел на своя уебсайт типологии на Съюза, съставени от териториални единици на нива NUTS, LAU и клетки на координатната мрежа.
2. Основаната на координатната мрежа типология се установява на ниво на резолюция на мрежата от 1 км2, както следва:
- „градски центрове“,
(попр. от 05.08.2019) - „клъстери от градски тип“,
(попр. от 05.08.2019) - „клетки от селски тип“.
3. Установяват се следните типологии на ниво LAU:
а) степен на урбанизация (DEGURBA):
- „градски райони“:
(попр. от 05.08.2019) - „градски агломерации“ или „гъсто населените райони“,
(попр. от 05.08.2019) - „по-малки градове и предградия“ или „средно населени райони“,
(попр. от 05.08.2019) - „селски райони“ или „слабо населени райони“;
б) функционални градски райони:
(попр. от 05.08.2019) - „градове“ и техните „зони на регулярно пътуване до работното място“;
в) крайбрежни райони:
- „крайбрежни райони“,
- „райони, различни от крайбрежните“.
Ако в дадена държава членка има повече от едно административно ниво LAU, Комисията (Евростат) се консултира с тази държава членка, за да определи административното ниво LAU, което да се използва за разпределяне на типологиите.
4. Установяват се следните типологии и наименования на ниво 3 по NUTS:
а) типология на градските и селските региони:
- „преобладаващо градски региони“,
- „междинни региони“,
- „преобладаващо селски региони“;
б) типология на метрополните региони:
- „метрополни региони“,
- „региони, различни от метрополните“;
в) типология на крайбрежните региони:
- „крайбрежни региони“,
- „региони, различни от крайбрежните“.
5. Чрез актове за изпълнение Комисията установява еднакви условия за хармонизираното прилагане на типологиите на равнището на Съюза. Тези условия описват метода, в съответствие с който ще се определят типологиите за отделните LAU и региони на ниво 3 по NUTS. При прилагане на еднаквите условия Комисията взема предвид географските, социално-икономическите, историческите, културните и екологичните условия. Тези актове за изпълнение се приемат в съответствие с посочената в член 7 процедура по разглеждане.
Член 5
Изменения в NUTS
1. Държавите членки информират Комисията за:
а) всички промени, които са възникнали в административните единици, дотолкова доколкото те могат да окажат влияние върху класификацията NUTS, така както е определена в приложение I, или съдържанието на приложения II и III;
б) всички други промени на национално ниво, които могат да окажат влияние на класификацията NUTS в съответствие с критериите за класификация, определени в член 3.
2. Промените в границите на NUTS ниво 3 поради промени в по-малките административни единици, както е определено в приложение III:
а) не трябва да се разглеждат като изменения на NUTS, ако те включват промяна в населението равна на или по-малка от един процент от съответните териториални единици NUTS 3;
б) трябва да се разглеждат като изменения на NUTS в съответствие с параграф 3 от този член, ако включват промяна в населението от повече от един процент от съответните териториални единици NUTS 3.
3. Измененията в NUTS за неадминистративните единици в една държава-членка, както се упоменава в член 3, параграф 5 могат да се направят, ако на съответното NUTS ниво изменението намалява стандартното отклонение от мащаба в смисъл на брой на населението на всички териториални единици в ЕС.
4. (1 историческа промяна, изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018) Измененията в класификацията NUTS в приложение I се приемат през втората половина на календарната година не по-често от веднъж на всеки три години въз основа на изложените в член 3 критерии. Въпреки това, ако съответната административна структура на дадена държава членка претърпи значителна реорганизация, такива изменения на класификацията NUTS могат да се приемат на по-кратки периоди.
На Комисията се предоставя правомощието да приема делегирани актове в съответствие с член 7а за изменение на класификацията NUTS, посочена в първа алинея от настоящия параграф, въз основа на промените в административните единици, които са ѝ съобщени от съответната държава членка в съответствие с параграф 1 от настоящия член. Регионалните данни, които държавите членки изпращат на Комисията (Евростат), трябва да се основават на изменената класификация NUTS, считано от 1 януари на втората година след приемането на такъв делегиран акт.
5. (1 историческа промяна, изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018) В случай че Комисията приеме делегиран акт, посочен в параграф 4, съответната държава членка предоставя на Комисията (Евростат) динамичните редове за новото регионално разпределение, за да се заменят вече предадените данни. Съответните държави членки предоставят тези динамични редове до 1 януари на четвъртата година след приемането на посочения делегиран акт.
Чрез актове за изпълнение Комисията установява еднакви условия по отношение на динамичните редове и тяхната дължина, като се взема предвид осъществимостта на предаването им. Тези актове за изпълнение се приемат в съответствие с посочената в член 7 процедура по разглеждане
Член 6
Управление
Комисията трябва да предприеме необходимите мерки, за да гарантира непрекъснатото управление на класификацията NUTS. Такива мерки по-конкретно може да включват:
а) разработване и осъвременяване на обяснителни записки относно NUTS;
б) изследване на проблеми, които възникват от изпълнението на NUTS в класификациите на териториалните единици в държавите-членки.
Член 7 (1 историческа промяна, изм. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Процедура
1. Комисията се подпомага от Комитета на Европейската статистическа система. Този комитет е комитет по смисъла на Регламент (ЕС) № 182/2011.
2. При позоваване на настоящия параграф се прилага член 5 от Регламент (ЕС) № 182/2011.
Член 7а (нов. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Упражняване на делегирането
1. Правомощието да приема делегирани актове се предоставя на Комисията при спазване на предвидените в настоящия член условия.
2. Правомощието да приема делегирани актове, посочено в член 3, параграф 4, член 4, параграф 1 и член 5, параграф 4, се предоставя на Комисията за срок от пет години, считано от 18 януари 2018 г. Комисията изготвя доклад относно делегирането на правомощия не по-късно от девет месеца преди изтичането на петгодишния срок. Делегирането на правомощия се продължава мълчаливо за срокове с еднаква продължителност, освен ако Европейският парламент или Съветът не възразят срещу подобно продължаване не по-късно от три месеца преди изтичането на всеки срок.
3. Делегирането на правомощия, посочено в член 3, параграф 4, член 4, параграф 1 и член 5, параграф 4, може да бъде оттеглено по всяко време от Европейския парламент или от Съвета. С решението за оттегляне се прекратява посоченото в него делегиране на правомощия. Оттеглянето поражда действие в деня след публикуването на решението в Официален вестник на Европейския съюз или на по-късна дата, посочена в решението. То не засяга действителността на делегираните актове, които вече са в сила.
4. Преди приемането на делегиран акт Комисията се консултира с експерти, определени от всяка държава членка в съответствие с принципите, залегнали в Междуинституционалното споразумение от 13 април 2016 г. за по-добро законотворчество.
5. Веднага след като приеме делегиран акт, Комисията нотифицира акта едновременно на Европейския парламент и на Съвета.
6. Делегиран акт, приет съгласно член 3, параграф 4, член 4, параграф 1 и член 5, параграф 4, влиза в сила единствено ако нито Европейският парламент, нито Съветът не са представили възражения в срок от два месеца след нотифицирането на акта на Европейския парламент и Съвета или ако преди изтичането на този срок и Европейският парламент, и Съветът са уведомили Комисията, че няма да представят възражения. Посоченият срок се удължава с два месеца по инициатива на Европейския парламент или на Съвета.“
Член 8 (зал. – Регл. 2017/2391 от 29.12.2017, в сила от 18.01.2018)
Член 9
Влизане в сила
Настоящият регламент влиза в сила на двадесетия ден след публикуването му в Официален вестник на Европейския съюз.
Настоящият регламент е задължителен в своята цялост и се прилага пряко във всички държави-членки.
ПРЕПРАТКИ
[1] ОВ С 180 Е, 26.6.2001 г., стр. 108.