Съдържание:
Закон за Държавния Служител
глава първа
ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ
Предмет
чл. 1. С този закон се уреждат възникването, съдържанието и прекратяването на служебните правоотношения между държавата и държавния служител при и по повод изпълнението на държавната служба, доколкото друго не е предвидено в специален закон.
Държавен Служител
чл. 2. (изм. - ДВ-95 от 28.10.2003) (1) (доп. - ДВ-38 от 18.05.2012, в сила от 01.07.2012) Държавен служител е лице, което по силата на административен акт за назначаване заема платена щатна длъжност в държавната администрация и подпомага орган на държавната власт при осъществяване на неговите правомощия. Държавни служители са и лицата, на които специален закон предоставя статут на държавен служител при спазване изискванията на този закон.
(2) (изм. - ДВ-15 от 21.02.2012) Длъжностите, които се заемат от държавни служители, се определят в Класификатора на длъжностите в администрацията, който се приема от Министерския съвет и се обнародва в "Държавен вестник".
(3) Длъжностното разписание се утвърждава от органа по назначаването на съответната администрация.
(4) (нова - ДВ-57 от 22.07.2016) За прилагането на класификатора по ал. 2 Министерският съвет издава наредба. С наредбата се определят:
1. видовете длъжности и основните им функции;
2. правилата за изготвяне, утвърждаване и изменение на длъжностното разписание;
3. правилата за създаване на административни звена;
4. нормативите за численост на администрацията.
(5) (5 исторически промени, доп. - ДВ-81 от 14.10.2016, в сила от 01.02.2017) Длъжностните характеристики се утвърждават от главния секретар, съответно от постоянния секретар на отбраната, от административния секретар на Министерството на вътрешните работи и от постоянния секретар на Министерството на външните работи, съответно от секретаря на общината, или от упълномощен от него служител на ръководна длъжност. Длъжностната характеристика на главния секретар, съответно на постоянния секретар на отбраната, на административния секретар на Министерството на вътрешните работи и на постоянния секретар на Министерството на външните работи, съответно на секретаря на общината, се утвърждава от органа по назначаването. Структурата на длъжностните характеристики и процедурите за тяхното разработване и изменение се определят с наредба на Министерския съвет.
Изключения
чл. 3. (изм. - ДВ-24 от 21.03.2006) Не са държавни служители по смисъла на този закон лицата, които:
1. са еднолични органи или техни заместници;
2. са членове на колегиални органи;
3. са членове на политически кабинети или съветници и експерти към тях, с изключение на ръководителя на звеното за връзки с обществеността;
4. изпълняват технически функции в администрацията.
Изисквания при Изпълнение на Държавната Служба
чл. 4. (1) Държавният служител при изпълнение на своята служба се ръководи от:
1. закона и законосъобразните актове на органите на държавната власт;
2. спазването и защитата на правата, законните интереси и свободите на гражданите;
3. интересите на държавата.
(2) Държавният служител при изпълнение на своята служба трябва да бъде политически неутрален.
Видове Държавни Служители
чл. 5. (1) В зависимост от характера на служебните си задължения и степента на професионалната си подготовка държавните служители са ръководни служители и експерти.
(2) (2 исторически промени, изм. и доп. - ДВ-42 от 05.06.2009) Ръководните служители, които заемат длъжностите главен секретар, секретар на община, главен директор на главна дирекция, директор на дирекция и ръководител на инспекторат, са висши държавни служители.
(3) Експертът изпълнява служба, подпомагаща осъществяването на функции на държавната власт.
глава втора
ВЪЗНИКВАНЕ НА СЛУЖЕБНОТО ПРАВООТНОШЕНИЕ
Изпълнение на Държавна Служба
чл. 6. (1) (предишен текст на чл. 6 - ДВ-99 от 20.11.2001) Държавният служител изпълнява държавната служба въз основа на назначаване от компетентен орган на държавна власт.
(2) (4 исторически промени, доп. - ДВ-14 от 20.02.2015, в сила от 01.04.2015) Органът по назначаването може да възложи своите правомощия или отделни свои правомощия по служебното правоотношение с лицата от администрацията на главния секретар, съответно на постоянния секретар на отбраната, на административния секретар на Министерството на вътрешните работи (МВР) и на постоянния секретар на Министерството на външните работи, съответно на секретаря на общината, освен в случаите, когато в закон е предвидено друго.
(3) (2 исторически промени, доп. - ДВ-81 от 14.10.2016, в сила от 14.10.2016) Правомощия по ал. 2, с изключение на назначаването, преместването по чл. 81б, прекратяването на правоотношението, както и налагането на дисциплинарно наказание по чл. 90, ал. 1, т. 5, могат да се възложат и на ръководителите на териториални звена или на териториални поделения, а за МВР - и на ръководителите на структури по чл. 37 от Закона за Министерството на вътрешните работи.
Условия за Назначаване
чл. 7. (1) За държавен служител може да бъде назначено лице, което:
1. (доп. - ДВ-43 от 29.04.2008) е български гражданин, гражданин на друга държава - членка на Европейския съюз, на друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, или на Конфедерация Швейцария;
2. е навършило пълнолетие;
3. не е поставено под запрещение;
4. не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер на лишаване от свобода;
5. не е лишено по съответен ред от правото да заема определена длъжност;
6. (доп. - ДВ-57 от 22.07.2016) отговаря на минималните изисквания за степен на завършено образование и ранг или професионален опит, както и на специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на съответната длъжност.
(2) Не може да бъде назначавано за държавен служител лице, което:
1. (1 историческа промяна, доп. - ДВ-94 от 31.10.2008, в сила от 01.01.2009) би се оказало в йерархическа връзка на ръководство и контрол със съпруг или съпруга, с лице, с което е във фактическо съжителство, роднина по права линия без ограничения, по съребрена линия до четвърта степен включително или по сватовство до четвърта степен включително;
2. (1 историческа промяна, изм. - ДВ-94 от 31.10.2008, в сила от 01.01.2009) е едноличен търговец, неограничено отговорен съдружник в търговско дружество, управител, търговски пълномощник, търговски представител, прокурист, търговски посредник, ликвидатор или синдик, член на орган на управление или контрол на търговско дружество или кооперация;
3. е народен представител;
4. (изм. - ДВ-95 от 28.10.2003) е съветник в общински съвет - само за съответната общинска администрация;
5. заема ръководна или контролна длъжност в политическа партия;
6. работи по трудово правоотношение, освен като преподавател във висше училище;
7. (нова - ДВ-57 от 22.07.2016) работи по друго служебно правоотношение, освен при условията на чл. 16а, ал. 4 или чл. 81б;
8. (1 историческа промяна, обявена за противоконституционна с ркс № 3 от 2019 г. - ДВ-23 от 19.03.2019) е упражнило правото си на пенсия по чл. 68, 68а, 69 или 69б от Кодекса за социално осигуряване, освен при условията на чл. 15, ал. 1, чл. 81в, ал. 6 и чл. 84а.
(3) (3 исторически промени, изм. и доп. - ДВ-104 от 08.12.2020, в сила от 12.12.2020) Държавен служител може да участва като представител на държавата или общината в органите на управление или контрол на юридическите лица, създадени със закон, в съвети, комитети, одитни комитети, комисии, работни или експертни групи, органи на управление или контрол на фондове, сметки и други, които не са юридически лица, за което не получава възнаграждение. Държавен служител може да участва като представител на държавата или общината в органите на управление или контрол на търговските дружества с държавно или общинско участие в капитала, на държавните предприятия, създадени със специални закони на основание чл. 62, ал. 3 от Търговския закон, както и в органите на управление или контрол на дъщерните им дружества, за което получава възнаграждение.
(4) (1 историческа промяна, предишна ал. 3 - ДВ-94 от 31.10.2008, в сила от 01.01.2009) За висши държавни служители, както и на длъжности, свързани с изпълнението на функции в областта на отбраната, обществения ред, външната политика, националната сигурност и опазването на държавната тайна, могат да се назначават само български граждани.
(5) (1 историческа промяна, предишна ал. 4 - ДВ-94 от 31.10.2008, в сила от 01.01.2009) На ръководни длъжности могат да бъдат назначавани само лица с висше образование.
(6) (2 исторически промени, доп. - ДВ-108 от 19.12.2008) При заемане на държавна служба не се допускат дискриминация, привилегии или ограничения, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, убеждения, членуване в политически, синдикални и други обществени организации или движения, лично, обществено и имуществено положение или на наличие на увреждане.
Заявление за Назначаване на Държавна Служба
чл. 8. (1) За заемане на държавна служба се подава писмено заявление за назначаване.
(2) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-77 от 01.10.2010) Към заявлението се прилагат необходимите документи за заемането на съответната длъжност, определени в наредба на Министерския съвет.
(3) При подаването на заявлението за заемане на държавна служба кандидатът подписва декларация за обстоятелствата по чл. 7, ал. 2.
Основание за Възникване на Служебното Правоотношение
чл. 9. (1) Служебното правоотношение възниква въз основа на административен акт.
(2) (изм. - ДВ-95 от 28.10.2003) Служебното правоотношение е за неопределен срок, освен когато в закон е посочено друго.
Определяне на Длъжности за Хора с Трайни Увреждания
чл. 9а. (нов - ДВ-108 от 19.12.2008) (1) Органът по назначаването определя за хора с трайни увреждания най-малко:
1. две на сто от общия брой на длъжностите за заемане по служебно правоотношение в администрация с обща численост на персонала над 50 души;
2. една длъжност за заемане по служебно правоотношение в администрация с обща численост на персонала от 26 до 50 души;
3. (нова - ДВ-14 от 20.02.2015, в сила от 01.04.2015) едно на сто от общия брой на длъжностите за:
а) държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 2 от Закона за Министерството на вътрешните работи;
б) държавните служители по чл. 43, ал. 1, т. 2 от Закона за Държавна агенция "Национална сигурност";
в) държавните служители по чл. 19е, ал. 1, т. 2 от Закона за специалните разузнавателни средства.
(2) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-100 от 20.12.2019, в сила от 20.12.2019) Заемането на длъжностите по ал. 1 се извършва след провеждане на конкурс, в който участват само хора с трайни увреждания.
(3) Длъжностите по ал. 1 се определят ежегодно до 31 март от органа по назначаването и при необходимост се променят от него.
Задължителен Конкурс (загл. изм. - ДВ-95 от 28.10.2003)
чл. 10. (изм. - ДВ-95 от 28.10.2003) (1) (2 исторически промени, изм. - ДВ-100 от 20.12.2019, в сила от 20.12.2019) Постъпването на държавна служба в съответната администрация задължително се предхожда от конкурс.
(2) Назначаването на всяка длъжност на държавен служител се извършва чрез конкуренция, основана на професионални качества.
(3) (1 историческа промяна, изм. - ДВ-57 от 22.07.2016) Конкурс не се провежда в случаите по чл. 16а, 81а, 81б и 84а, както и за длъжността ръководител на звеното за връзки с обществеността.
(4) (нова - ДВ-81 от 14.10.2016, в сила от 14.10.2016) Конкурс не се провежда за назначаване на лице със статут на държавен служител по друг закон на длъжност по този закон в същата администрация, ако отговаря на изискванията за заемане на длъжността.
(5) (1 историческа промяна, предишна ал. 4 - ДВ-81 от 14.10.2016, в сила от 14.10.2016) В новосъздадена администрация на длъжност за държавен служител може да бъде назначавано лице без конкурс до заемането на длъжността по реда на ал. 1 и 2, но за срок не по-дълъг от 6 месеца. В този случай не се допуска преназначаване без конкурс на друга длъжност в същата или в друга администрация.
Обявяване на Конкурс
чл. 10а. (нов - ДВ-95 от 28.10.2003) (1) Конкурсът се обявява от органа по назначаването, който със заповед определя:
1. длъжността, за която се провежда конкурсът;
2. минималните и специфичните изисквания, предвидени в нормативните актове за заемане на съответната длъжност;
3. начина за провеждане на конкурса;
4. необходимите документи, мястото и срока за подаването им, който не може да бъде по-кратък от 10 дни и по-дълъг от 14 дни от публикуването на обявлението за конкурса;
5. общодостъпното място, на което ще се обявяват списъците или други съобщения във връзка с конкурса.
(2) (изм. - ДВ-57 от 22.07.2016) Обявлението за конкурса се публикува в регистъра по чл. 61, ал. 1 от Закона за администрацията, в специализиран сайт или портал за търсене на работа и на интернет страницата на съответната администрация, а при липса на такава се поставя на общодостъпното място по ал. 1, т. 5. В обявлението трябва да се съдържат всички данни по ал. 1.
(3) (нова - ДВ-108 от 19.12.2008) Органът по назначаването обявява конкурс за свободните длъжности, определени за хора с трайни увреждания, поне веднъж на 4 месеца от публикуването на обявлението за конкурса до тяхното заемане, при спазване на ал. 1 и 2.
Конкурсна Комисия
чл. 10б. (нов - ДВ-95 от 28.10.2003) (1) Конкурсната комисия се състои от трима до седем членове.
(2) Поименният състав на комисията се определя със заповед на органа по назначаването. В състава на комисията задължително се включват непосредственият ръководител на свободната длъжност, служител или лице с юридическо образование и представител на звеното "Човешки ресурси". В нея могат да участват и представители на синдикалните организации на държавните служители от съответната администрация, както и външни специалисти в съответната област.
(3) (доп. - ДВ-38 от 18.05.2012, в сила от 01.07.2012) Министерският съвет определя с решение числеността и състава на специална комисия за провеждане на конкурсите за длъжността главен секретар в администрацията, освен ако в закон е предвидено друго. За главните секретари в случаите по чл. 2, ал. 1, изречение второ се прилага ал. 2.
(4) Комисията по ал. 3 провежда конкурсна процедура и за ръководните длъжности в новосъздадени администрации.